School- en gedragsregels

Het naleven van de school- en gedragsregels is de verantwoordelijkheid van de gehele schoolgemeenschap

Kernwaarden

Groei: Wij maken ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten. Wij maken ruimte voor verdieping, vernieuwing en (zelf)onderzoek.
Verbinding: Wij hechten waarde aan eerbied voor elkaar, cultuur en natuur. Wij werken met aandacht voor mens en materiaal. In het samenzijn en samenwerken zijn ruimte, humor en luisteren naar elkaar belangrijke waarden.
Vrijheid: Vrijheid geeft ruimte maar ook verantwoordelijkheid. Wij maken ruimte voor autonomie, gelijkwaardigheid, veiligheid en vertrouwen.
Passie: Lesgeven en leren vol liefde geeft plezier in leren. Wij hechten waarde aan bezield en kunstzinnig onderwijs.

Algemene schoolregels

  • We gaan respectvol met elkaar om.
  • We dragen zorg voor eigen en andermans materialen.
  • We komen op tijd.

Wij verwachten dat de leerling in contact met de leerkracht:

  • De grens/correctie accepteert die wordt gesteld door een leerkracht, zonder weerwoord.
  • Aandacht heeft voor de uitleg/instructie van de leerkracht.
  • Een respectvolle houding t.a.v. de leerkracht heeft:
  • We kijken de ander aan, wanneer je met elkaar in gesprek bent.
  • We spreken met 2 woorden.
  • Wanneer de leerkracht praat, is het stil en luister je.
  • Wanneer de leerkracht met iets of iemand anders bezig is, wacht je even op je beurt.

Wij verwachten dat de leerkracht in relatie tot de leerlingen :

  • Consequent handelt ten aanzien van het gedrag van de leerlingen.
  • Verwachtingen uitspreekt naar de leerlingen over het gewenste gedrag.
  • Aandacht heeft voor het welbevinden van de leerlingen.
  • Luistert naar wat de leerlingen willen zeggen/duidelijk willen maken.
  • Actief en alert is om vervelende situaties te voorkomen.

Wij verwachten dat leerlingen in relatie tot andere leerlingen :

  • Rekening houden met het gevoel van de ander.
  • Naar elkaar luisteren.
  • Elkaar helpen als ze zien dat het nodig is of als erom wordt gevraagd.
  • Op tijd stoppen, om te voorkomen dat het mis gaat. Indien iemand je vraagt te stoppen, dan stop je direct.
  • Met elkaar samenspelen, iedereen mag meedoen.

Wij verwachten dat leerkrachten en ouders in relatie tot elkaar:

  • Op zo’n manier met elkaar communiceren dat het welbevinden van het kind centraal blijft staan.
  • Parro-berichten grondig lezen en tijdig reageren. Parro is bedoeld voor eenvoudige vragen en mededelingen. Meer complexe gesprekken worden altijd mondeling gevoerd.
  • Het schoolnieuws en e-mailberichten grondig lezen en tijdig reageren (binnen 2 werkdagen)

Wij verwachten dat collega’s in relatie tot elkaar:

  • De les niet storen, tenzij het echt nodig is.
  • Dringende/belangrijke zaken niet via de app delen.

Algemene regels in de schoolomgeving

Leerlingen en leerkrachten binnen de schoolomgeving:

  • Leerlingen en leerkrachten zijn stil op de gang, trap en in de bibliotheek.

Ouders binnen de schoolomgeving:

  • Ouders zijn van harte welkom in de school en mogen altijd een afspraak maken met de leerkracht om aan het begin of aan het eind van de dag in de klas te kijken.
  • Van ouders wordt verwacht dat ze bereid zijn om te helpen met lezen, handwerken, tuinbouw, jaarfeesten, toneelstukken, de lentemarkt en andere evenementen in de school.
  • Van ouders wordt verwacht dat ze kinderen goed voorbereid meesturen met uitjes en schoolkamp en desgevraagd meegaan als begeleider.
  • Ouders laten hun kind ‘s morgens zelfstandig naar de klas gaan. Meelopen naar de klas kan wel wanneer het kind jarig is en/of op verzoek van de leerkracht.
  • Ouders (en hun kinderen) verlaten uiterlijk 30 min na schooltijd het schoolplein zodat er ruimte is voor de BSO. Op maandag en vrijdag verlaten ouders en hun kinderen om 12:45 het plein zodat er ruimte is voor de pauze van klas 3 t/m 6.
  • Ouders respecteren en volgen te allen tijde de schoolregels (op het plein en in de school) en passen deze ook toe bij het aanspreken van hun eigen en/of andermans kinderen.
  • Ouders roken niet en drinken geen alcohol in de buurt van de leerlingen.
  • Ouders doen hun best om de ouderavonden te bezoeken. Bij onverhoopte afwezigheid melden ouders zich af bij de leerkracht.
  • Twee keer per jaar organiseert de leerkracht oudergesprekken waar beide ouders welkom zijn. In het zeldzame geval dat dit voor gescheiden ouders onmogelijk is, zoeken leerkrachten en ouders naar een passende oplossing.
  • Ouders gebruiken zo min mogelijk hun telefoon binnen de schoolomgeving.

Pleinregels

  • Klas 1 en 2 spelen alle pauzes op het achterplein. Voetballen mogen zij tijdens de kleine pauzes op het voorplein.
  • De zand/waterbak is alleen voor kinderen die bouwen en graven.
  • Het nieuwe speeltoestel (de Nooitlek) is voor kinderen die willen klimmen en klauteren.
  • Met het (nieuwe) groen in de borders wordt zorgvuldig omgegaan. Er zijn paadjes waar gelopen mag worden.
  • De borders in de hoek op het achterplein achter de bouwhoek zijn niet toegankelijk.
  • Kinderen mogen alleen met toestemming van de pauzewacht naar binnen om naar de wc te gaan.
  • De pauzewachten zijn op tijd buiten en letten tijdens de pauzes goed op. Beide pleinen zijn (indien van toepassing) altijd (ruim) bezet.
  • Eten mag alleen zittend en bij voorkeur niet tijdens de pauzes.

Voetballen:

  • Er mag alleen tijdens de kleine pauzes worden gevoetbald op het voorplein volgens het rooster (per pauze kunnen er twee klassen tegelijk voetballen).
  • Voetballen is alleen toegestaan met een zachte bal.
  • Als ballen die in tuinen van buren belanden, mogen ze niet worden teruggevraagd. De buren gooien de ballen zelf meerdere keren per week terug.

Fietsen:

  • Op het plein loop je naast je fiets.
  • Fietsen zet je tegen de daarvoor bestemde hekken. De kleuters en de kinderen van klas 1 t/m 3 zetten hun fiets in het smalle stuk tussen het voor- en achterplein, de kinderen van klas 4 t/m 6 (en extra klas) zetten hun fiets op het hoge gedeelte achter de zandbak. De leerkrachten zetten hun fiets voor de poort aan de straatkant of bij de warmtepomp.

Schoolafspraken omtrent digitale communicatie

  • De directie verstuurt wekelijks het Schoolnieuws, van ouders wordt verwacht dat ze dit aandachtig lezen.
  • E-mail wordt gebruikt voor algemene mededelingen en wanneer er externe partijen bij de communicatie betrokken zijn (ppo, ib, smw, bestuur etc.)
  • Parro berichten worden gebruikt voor nieuwsberichten uit de klas, uitnodigingen voor schoolactiviteiten en ouderavonden.
  • Parro groepsapp wordt gebruikt voor korte reminders en praktische mededelingen.
  • Parro kindgesprek wordt gebruikt voor kort en praktisch contact tussen leerkracht en ouders.
  • De school is telefonisch bereikbaar tijdens schooluren.
  • Directie en leerkrachten zijn niet bereikbaar op hun privé telefoonnummer.
  • In de school wordt door de leerlingen alleen een telefoon gebruikt op medische gronden.
  • Leerlingen gebruiken geen smartphone of smartwatch. Kinderen die zelfstandig naar huis reizen mogen een telefoon tijdens de schooldag in hun tas bewaren.
  • Leerkrachten gebruiken hun telefoon alleen wanneer dit noodzakelijk is en zijn tijdens de lessen in principe niet mobiel bereikbaar.
  • Ziekmeldingen worden voor 8:30 ingesproken op de voicemail van de school.

Schoolafspraken omtrent (sociale) media:

  • De school geeft 2x per jaar een glossy uit: de Seizoener
  • De school heeft een Instagram account waar regelmatig leuke berichtjes uit de klassen voorbij komen.
  • Bij inschrijving geven ouders al dan niet toestemming voor het delen van foto’s van hun kinderen via Parro of een klassenmap op Google Drive, de Seizoener en het schoolnieuws. Leerkrachten zijn bekend met deze toestemmingsverklaringen en zien erop toe dat ze worden nageleefd. Zij zijn hierop aanspreekbaar.
  • Er wordt op sociale media of externe media geen informatie of beeldmateriaal gedeeld waarin kinderen, ouders of leerkrachten te herkennen zijn zonder uitdrukkelijke (en vooraf gegeven) toestemming.

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen.”